Vår nye logistikkavdeling på Lillestrøm, arbeider med intelligent automasjon av bagasjeanlegg, eller BRAINS™, som vi kaller det og i fremtiden vil vi satse på mer avanserte automasjonsløsninger.
Avdelingen på Lillestrøm består av seks, snart syv, ansatte, som i disse dager arbeider mye med det nye BRAINS™-bagasjehåndteringssystemet til Avinor Tromsø.
«Vi styrker avdelingen ytterligere med en ny teknisk leder for automasjon, noe som gjør at vi også kan arbeide med automasjonsløsninger på våre industrileveranser. – Martin Haga, COO, Tratec Solutions.
BRAINS™ som står for (Baggage Routing And Information System®) er et system som består av en rekke intelligente, og automatiserte applikasjoner for bagasjehåndtering.
Hvordan fungerer et intelligent bagasjeanlegg?
Vårt bagasjehåndteringssystem optimaliserer bagasjeflyten, ved hjelp av smarte, teknologiske løsninger. Systemet kan kontrollere alt fra hastighet på bagasjebånd, fordeling av trafikk hvis det danner seg køer, og slippe fram prioritetsbagasje.
I tillegg optimaliserer systemet, plan og konfigurasjon av binger for flighter, pålastere og karuseller for ankommende bagasje, det totalet energiforbruket, og slitasje og støyforbruk.
Anlegget og flyten av bagasje animeres i sanntid med visualisering av bagasjens tilstand, slik at operatørene kan ha total oversikt over hva som skjer, i motsetning til SCADA-systemer, som kun viser tilstand på utstyret. (For eksempel om en røntgenmaskin har en advarsel eller feil-situasjon).
Planlegging av innsjekkskranker, bruk av binger, pålastere, røntgenmaskiner, MES, og karuseller, gjøres automatisk av systemet basert på erfaringer, informasjon fra personell og sanntidsoversikt over hva som skjer. (Passasjerer som kommer til flyplass, ankommende fly, osv.).
Vi har en helt ny BigData-plattform som gir mulighet til å dele informasjon på en bred og effektiv måte, som muliggjør effektivisering og planlegging på et helt nytt nivå. Bagasjehåndteringssystemet vårt kan i tillegg predikere vedlikehold, basert på bruk og på tidligere erfaringer.
For flyplasser vil dette systemet skape store besparelser, ikke bare for den enkelte flyplass, men også når det gjelder å samhandle med alle flyplasser, verden rundt, slik at man kan få en fullstendig oversikt over bagasjeflyten fra A til Å.
«Vi har hatt en ganske spesiell periode med enormt og intensivt, Tromsø-arbeid, helt siden november i fjor. Sånn sett kan du si at vi har hatt 6,5 måneder med intensiv teambuilding, hvor vi har jobbet, bokstavelig talt, skulder til skulder i tykt og tynt 24/7.
Vi har blitt en fantastisk sammensveiset og trivelig gjeng, hvor det hyggelige samværet har vært bakt inn i arbeidet». – Torill Syversen, avdelingsleder, Tratec Solutions Lillestrøm.